1 miesiąc ago

Przeprowadziliśmy randomizowane porównanie hydroksymocznika z anagrelidem w leczeniu nadpłytkowości samoistnej. Metody
W sumie 809 pacjentów z niezbędną nadpłytkowością, którzy byli obciążeni dużym ryzykiem zdarzeń naczyniowych, otrzymywało małą dawkę aspiryny plus anagrelid lub hydroksymocznik. Złożony pierwotny punkt końcowy był aktuarialnym ryzykiem zakrzepicy tętniczej (zawał mięśnia sercowego, niestabilna dławica piersiowa, incydent mózgowo-naczyniowy, przemijający napad niedokrwienny lub zakrzepica tętnic obwodowych), zakrzepica żylna (zakrzepica żył głębokich, zakrzepica żyły wyrostka zębodołowego lub zator tętnicy płucnej), poważny krwotok lub zgon z przyczyn zakrzepowych lub krwotocznych.
Wyniki
Po medianie obserwacji trwającej 39 miesięcy, pacjenci z grupy anagrelidów znacznie częściej niż osoby z grupy hydroksymocznika osiągnęli pierwotny punkt końcowy (iloraz szans, 1,57; przedział ufności 95%, 1,04 do 2,37; P = 0,03; ). W porównaniu do hydroksymocznika i kwasu acetylosalicylowego anagrelid w skojarzeniu z aspiryną wiązał się ze zwiększoną częstością zakrzepicy tętniczej (P = 0,004), ciężkim krwotokiem (P = 0,008) i przemianą w mielofibrozę (P = 0,01), ale z obniżoną częstością żylnej choroby zakrzepowo-zatorowej ( P = 0,006). Pacjenci otrzymujący anagrelid częściej wycofywali się z przydzielonego im leczenia (p <0,001). Równoważną, długoterminową kontrolę liczby płytek krwi uzyskano w obu grupach.
Wnioski
Hydroksyurea z niską dawką kwasu acetylosalicylowego przewyższa anagrelid i niską dawkę aspiryny u pacjentów z niezbędną nadpłytkowością o wysokim ryzyku zdarzeń naczyniowych.
Wprowadzenie
Podstawową cechą nadpłytkowości zasadniczej, klonu hematologicznego zaburzeń komórek macierzystych 1-4, jest zakrzepica, z częstszymi występującymi incydentami tętniczymi niż zdarzenia żylne. Krwotok występuje również, szczególnie jeśli liczba płytek krwi jest bardzo wysoka. W dłuższej perspektywie niektóre przypadki przekształcają się w mielofibrozy, mielodysplazji lub ostrą białaczkę szpikową. Czynniki zwiększające ryzyko zakrzepicy to wiek dłuższy niż 60 lat, przed zakrzepicą oraz, w mniejszym stopniu, czynniki ryzyka sercowo-naczyniowego.5-7 Znaczenie liczby płytek krwi jako czynnika ryzyka jest niejasne, ale zmniejszenie liczba płytek krwi zmniejsza częstość zakrzepicy, a kwas acetylosalicylowy łagodzi objawy mikrokrążenia w zakresie nadpłytkowości samoistnej.
Hydroksymocznik jest szeroko stosowany jako terapia pierwszego rzutu u pacjentów wysokiego ryzyka, często w połączeniu z małą dawką kwasu acetylosalicylowego. Poprzednie randomizowane badanie wykazało, że hydroksymocznik kontrolował liczbę płytek krwi i zmniejszał częstość incydentów zakrzepowych u pacjentów z wysokim ryzykiem zakrzepicy.8 Pacjenci leczeni samą hydroksymocznikiem mają niską częstość występowania przemiany białaczkowej (3 do 4 procent), 9,10 mając na uwadze, że u osób przyjmujących więcej niż jeden lek cytotoksyczny występuje zwiększone ryzyko ostrej białaczki szpikowej. Nie jest jasne, czy to zwiększone ryzyko wynika z leczenia, czy z powodu agresywnej choroby.
Anagrelid został opracowany jako inhibitor agregacji płytek krwi, ale później okazało się, że zmniejsza liczbę płytek krwi w dawkach mniejszych niż ilość wymagana do zahamowania agregacji płytek. [11,12 Lek blokuje różnicowanie megakariocytów13,14 i proliferację15 i hamuje działanie cyklicznej fosfodiesterazy AMP .16 Pomimo braku dowodów skuteczności zgłoszonych w randomizowanym badaniu, anagrelid jest powszechnie stosowany jako leczenie pierwszego rzutu u pacjentów wysokiego ryzyka z nadpłytkowością samoistną, chociaż jest znacznie droższy niż hydroksymocznik.
[podobne: usg olsztyn prywatnie, rezonans szczecin, apteka internetowa tania ]
[patrz też: poradnia małżeńska kraków, procto hemolan control, mrukmed ]

0 thoughts on “Hydroksyurea w porównaniu z anagrelidem w nadpłytkowości zasadniczej wysokiego ryzyka”