LaRosa i jego współpracownicy (wydanie 7 kwietnia) informują, że wśród pacjentów ze stabilną chorobą niedokrwienną serca (CHD) intensywny schemat statyn zapewnia zmniejszenie o 22 procent ryzyka zdarzeń sercowo-naczyniowych w porównaniu ze standardowym schematem. Jednak pomimo 20-procentowego zmniejszenia ryzyka zgonu z powodu CHD w grupie, która otrzymywała 80 mg atorwastatyny dziennie, nie było istotnej różnicy między grupami w ogólnej śmiertelności. Odkrycie to odzwierciedla wzrost ryzyka zgonu z przyczyn pozakardiologicznych, co niewątpliwie jest powodem do niepokoju.
U pacjentów z ostrym zespołem wieńcowym wysokie dawki atorwastatyny w porównaniu z prawastatyną w dawce standardowej wiązały się z redukcją o 28 i 30 procent ogólnej śmiertelności i śmiertelności związanej z CHD, odpowiednio o dwa lata2. -dawka atorwastatyny pojawiła się już po 30 dniach od rozpoczęcia leczenia statyną.2 Niższe ryzyko sercowo-naczyniowe u pacjentów ze stabilną CHD niż u pacjentów z ostrym zespołem wieńcowym, wraz z dłuższym narażeniem na potencjalną toksyczność wysokich dawek atorwastatyny (2,0 a 4,9 roku), może wyjaśnić różnicę w wpływie na ogólną śmiertelność w badaniu Leczenie do nowych celów (TNT) i prawastatyną lub oceną atorwastatyny i terapią zakaźną – trombolizą w zawale mięśnia sercowego 22 (PROVE IT-TIMI 22) próba.2 Zatem, gdy rozważa się leczenie bardzo wysokimi dawkami statyny, wybór pacjentów, u których ryzyko incydentów sercowo-naczyniowych jest wystarczająco wysokie, aby przeważyć potencjalne ryzyko toksyczne skutki związane z narkotykami mają ogromne znaczenie.
Johann Auer, MD
Gudrun Lamm, MD
Bernd Eber, MD
General Hospital Wels, A-4600 Wels, Austria
johann. [email protected] at
2 Referencje1. LaRosa JC, Grundy SM, Waters DD, i in. Intensywne obniżenie poziomu lipidów atorwastatyną u pacjentów ze stabilną chorobą wieńcową. N Engl J Med 2005; 352: 1425-1435
Full Text Web of Science MedlineGoogle Scholar
2. Cannon CP, Braunwald E, McCabe CH, i in. Intensywne i umiarkowane obniżenie stężenia lipidów u statyn po ostrych zespołach wieńcowych. N Engl J Med 2004; 350: 1495-1504
Full Text Web of Science MedlineGoogle Scholar
W swoim artykule wstępnym na temat badania LaRosa i współpracowników, Pitt1 wyraża zaniepokojenie nieistotną różnicą w śmiertelności z przyczyn nie sercowo-naczyniowych między leczeniem dużymi dawkami a niskimi dawkami statyn. Ta różnica może jednak wynikać z gry losowej. Aby ocenić wszystkie dostępne dane, przeprowadziliśmy metaanalizę trzech badań porównujących intensywne i standardowe obniżenie poziomu lipidów do tej pory w odniesieniu do śmiertelności z przyczyn sercowo-naczyniowych i bez krążenia. Jeśli chodzi o śmiertelność z przyczyn nie sercowo-naczyniowych, badanie opisane przez LaRosa et al. (TNT, w którym 10 mg atorwastatyny na dzień porównywano z 80 mg atorwastatyny na dobę w populacji 10 001 pacjentów) wykazało nieistotnie wyższy odsetek w przypadku leczenia dużą dawką statyny; drugie badanie (PROVE IT-TIMI 22, w którym 40 mg prawastatyny na dzień porównywano z 80 mg atorwastatyny na dobę w populacji 4162 pacjentów) wykazało niższą częstość w przypadku leczenia dużą dawką 2; a w trzecim (Aggrastat-to-Zocor [A-to-Z], w którym 20 mg symwastatyny na dzień porównywano z 80 mg symwastatyny w populacji 4497 pacjentów), różnica w dawce nie miała żadnego wpływu. Z drugiej strony, śmiertelność z przyczyn sercowo-naczyniowych w trzech badaniach była znacząco zmniejszona, o 24% (P = 0,004), co dodatkowo wzmocniło tendencję do obniżenia śmiertelności z przyczyn sercowo-naczyniowych obserwowanych podczas intensywnej terapii statynami w poszczególnych badaniach. Analiza ta powinna zapewnić, że intensywne obniżanie poziomu lipidów nie wydaje się mieć negatywnego wpływu na umieralność z przyczyn pozakardiologicznych, a w rzeczywistości wiąże się ze znaczną korzyścią w zapobieganiu zachorowalności i śmiertelności z przyczyn sercowo-naczyniowych.
Christopher P. Cannon, MD
Sabina A. Murphy, MPH
Eugene Braunwald, MD
Brigham and Women s Hospital, Boston, MA 02115
[email protected] org
3 Referencje1. Pitt B. Cholesterol lipoproteinowy o niskiej gęstości u pacjentów ze stabilną chorobą niedokrwienną serca – czy nadszedł czas, aby przesunąć nasze cele. N Engl J Med 2005; 352: 1483-1484
Full Text Web of Science MedlineGoogle Scholar
3. de Lemos JA, Blazing MA, Wiviott SD, i in. Wczesna, intensywna lub opóźniona, konserwatywna strategia symwastatyny u pacjentów z ostrymi zespołami wieńcowymi: faza Z badania z A na Z. JAMA 2004; 292: 1307-1316
Crossref Web of Science MedlineGoogle Scholar
Kiedy lek mający na celu zapobieganie chorobom układu sercowo-naczyniowego nie obniża ogólnej śmiertelności, tak jak w badaniu TNT, obowiązkowe jest dokładne zgłaszanie liczby, natury i nasilenia działań niepożądanych, ponieważ korzyści płynące ze zmniejszenia częstości incydentów wieńcowych mogą przewyższają takie komplikacje.
Niekrytyczny atak serca lub udar może mieć niewiele następstw; Konsekwencje agresywnego leczenia statynami, w tym rabdomiolizy, polineuropatii, agresywnego lub samobójczego zachowania, 2 amnezji, 3 lub poważnych wad wrodzonych4 mogą być znacznie bardziej katastrofalne dla pacjentów. Chociaż takie niepożądane działania statyn były rzadkie, nie ma wątpliwości, że ich częstość wzrasta wraz ze wzrostem dawki o współczynnik ośmiu. W związku z tym niepokoi nas pobieżny sposób, w jaki autorzy zajęli się tą ważną kwestią; w szczególności sprzeciwiamy się arbitralnemu wykluczeniu działań niepożądanych, które uważają za niezwiązane z leczeniem (np. pięć przypadków rabdomiolizy). Jakie inne niepożądane skutki nie zostały zgłoszone, uważane za niezwiązane z leczeniem.
Uffe Ravnskov, MD, Ph.D.
Magle Stora Kyrkogata 9, Lund S-22350, Szwecja
[email protected] se
Paul J. Rosch, MD