Średni wiek pacjentów wynosił 79,9 lat; 57 procent to mężczyźni. Wskazaniem do stymulacji był blok przedsionkowo-komorowy drugiego stopnia u 26,1% pacjentów i całkowity blok przedsionkowo-komorowy w 73,3%. Bradykardia była oceniana jako stała u 61,3% pacjentów, a przerywana u 38,2%. Osiemdziesiąt trzy procent pacjentów miało objawy. Wydarzenia wynikowe
Ryc. 1. Skumulowane ryzyko zgonu z wszystkich przyczyn i przyczyn sercowo-naczyniowych zgodnie z trybem stymulacji. Rysunek 2. Rycina 2. Skumulowane ryzyko zdarzeń sercowo-naczyniowych zgodnie z trybem stymulacji. TIA oznacza przejściowy atak niedokrwienny.
Tabela 2. Tabela 2. Wskaźniki zdarzeń i współczynniki ryzyka dla zgonu z wszystkich przyczyn, zgonów z przyczyn sercowo-naczyniowych i określonych wyników sercowo-naczyniowych w grupach stymulujących. Mediana czasu obserwacji wynosiła 4,6 lat dla śmierci i 3 lata dla innych zdarzeń sercowo-naczyniowych. Żaden pacjent nie stracił czasu na obserwację w odniesieniu do pierwotnego punktu końcowego. Na rycinie przedstawiono szacunkowe wartości Kaplana-Meiera skumulowanego ryzyka zgonu z wszystkich przyczyn oraz z przyczyn sercowo-naczyniowych w dwóch grupach leczenia, a na rycinie 2 przedstawiono szacunki dotyczące ryzyka wystąpienia określonych zdarzeń sercowo-naczyniowych. Tabela 2 przedstawia wskaźniki zdarzeń i współczynniki ryzyka dla zgonów z wszystkich przyczyn, zgony z przyczyn sercowo-naczyniowych i określone zdarzenia sercowo-naczyniowe dla podstawowego porównania stymulacji jednokomorowej ze stymulacją dwukomorową; Pokazano również wskaźniki zdarzeń i współczynniki ryzyka dla oddzielnego porównania stymulacji jednokomorowej o stałej i dostosowanej stawce z stymulacją dwukomorową.
Śmiertelność
Średnia roczna stopa zgonu z wszystkich przyczyn w ciągu pierwszych pięciu lat po wszczepieniu stymulatora wynosiła 7,2 procent w grupie jednokomorowej i 7,4 procent w grupie dwukomorowej (P = 0,56). Średnia roczna stopa zgonu z powodu przyczyn sercowo-naczyniowych wynosiła 3,9 procent w grupie jednokomorowej i 4,5 procent w grupie dwukomorowej (P = 0,07).
Migotanie przedsionków
Częstość występowania migotania przedsionków w grupie dwukomorowej była większa w ciągu pierwszych 18 miesięcy po wszczepieniu stymulatora, ale nie stwierdzono istotnej różnicy w średnich rocznych częstości zdarzeń po 3 latach, które wynosiły 3,0 procent w grupie jednokomorowej i 2,8 procent w grupa dwukomorowa (P = 0,74).
Udar, przemijający atak niedokrwienny lub choroba zakrzepowo-zatorowa
Dla łącznego wyniku udaru, przemijającego ataku niedokrwiennego lub choroby zakrzepowo-zatorowej średnia roczna częstość zdarzeń wynosiła 2,1 procent w grupie jednokomorowej i 1,7 procent w grupie dwukomorowej (P = 0,20). Stawka była znacznie wyższa w przypadku stymulacji jednokomorowej o stałej częstości (2,5% rocznie) niż w przypadku stymulacji dwukomorowej (P = 0,04), ale częstość zdarzeń w grupie jednokomorowej z adaptacyjną stawką (1,7% na rok) był taki sam jak w grupie dwukomorowej (P = 0,93).
Niewydolność serca, dławica piersiowa i zawał mięśnia sercowego
Nie było istotnej różnicy w średniej rocznej częstości występowania niewydolności serca, która wynosiła 3,2 procent w grupie jednokomorowej i 3,3 procent w grupie dwukomorowej (P = 0,80). Podobnie, nie było istotnej różnicy między grupami jednokomorowymi i dwukomorowymi w częstości zdarzeń dla nowo dychającej dusznicy bolesnej lub choroby niedokrwiennej serca lub zawału mięśnia sercowego.
Analiza podgrup
Rysunek 3
[podobne: stomatologia bemowo, nfz sanatoria lista oczekujących, apteka internetowa tania ]
[więcej w: apteka dr max rzeszów, myconolak cena, olx krzeszowice ]