Utlenione fosfolipidy, Lp (a) Lipoproteiny i choroba tętnic wieńcowych ad 7

1 miesiąc ago

Poziomy CRP słabo korelowały z poziomem cholesterolu LDL (r = 0,10, P = 0,02) i poziomami triglicerydów (r = 0,11, P = 0,01). Nie stwierdzono istotnych korelacji pomiędzy poziomem utlenionego fosfolipidu: apo B-100 lub Lp (a) poziomów lipoprotein a poziomem CRP, wiekiem, wskaźnikiem masy ciała, ciśnieniem krwi i poziomem kreatyniny w surowicy. Dyskusja
Badanie to pokazuje związek pomiędzy oksydowanym fosfolipidem: apo B-100 w osoczu a obecnością i stopniem udokumentowanej angiograficznie choroby wieńcowej. Związek ten jest niezależny od wszystkich klinicznych i lipidowych czynników ryzyka, z wyjątkiem jednej, Lp (a) lipoproteiny, która również ma silny związek z udokumentowaną angiograficznie chorobą wieńcową. Iloraz szans dla angiograficznie udokumentowanej choroby wieńcowej związanej z poziomem lipoprotein Lp (a) był prawie identyczny z tymi związanymi z utlenionym współczynnikiem fosfolipidu: apo B-100. Jednak wśród pacjentów w wieku poniżej 60 lat, utleniony stosunek fosfolipid: apo B-100 pozostawał niezależnym czynnikiem prognostycznym obturacyjnej choroby wieńcowej. Występowała silna korelacja między poziomami lipoprotein Lp (a) i utlenionym fosfolipidem: apo B-100. Te obserwacje, w połączeniu z wcześniejszymi badaniami z naszego laboratorium pokazującymi, że w osoczu takie utlenione fosfolipidy są głównie obecne fizycznie na Lp (a) lipoproteinie, 5-7,9 w przeciwieństwie do innych lipoprotein, stanowią silne poparcie dla hipotezy, że w ustawienie zwiększonego stresu oksydacyjnego, prozapalne utlenione fosfolipidy mogą częściowo pośredniczyć w miażdżycy lipoproteiny Lp (a).
Naturalne mysie monoklonalne przeciwciało IgM E06, klonowane z myszy pozbawionych apolipoproteiny E, 12 jest funkcjonalnie identyczne z klasycznymi naturalnymi mysimi przeciwciałami T15, które wiążą fosforylocholinę na polisacharydzie ściany komórkowej patogenów, takich jak pneumokoki i zapewniają optymalną ochronę przed infekcjami pneumokokowymi. 13 In vitro, E06 wiąże się i zapobiega wychwytowi utlenionych LDL i komórek apoptotycznych przez receptory zmiatające makrofagi. Binder i in. wykazali również, że immunizacja myszy za pomocą Streptococcus pneumoniae powoduje zwiększenie miana autoprzeciwciał z LDL utlenionych IgM i zmniejszenie postępu miażdżycy.14,15 Obserwacje te sugerują, że pozornie niezwiązane procesy proatherogenic, takie jak utlenianie, apoptoza i infekcja, dzielą się mimikra molekularna epitopów fosforylocholiny wykrywanych w prozapalnych utlenionych fosfolipidach
Chociaż wcześniejsze badania wykazały, że poziom utlenionych LDL w osoczu jest podwyższony u pacjentów z klinicznie widoczną stabilną chorobą wieńcową17,18 i ostrymi zespołami wieńcowymi, 2,4,5,19 nasze badanie pokazuje, że utlenione fosfolipidy obecne na cząstkach Apo B-100 i głównie na Lp (a) lipoproteiny korelują zarówno z obecnością, jak i stopniem udokumentowanej angiograficznie choroby wieńcowej. Chociaż większość utlenionego LDL jest obecna w ścianie naczynia, 20 to badanie sugeruje, że małe ilości minimalnie zmodyfikowanego LDL (np. Cząstki apo B-100, które zawierają utlenione fosfolipidy) są obecne w krążeniu. Odkrycie to jest również zgodne z wcześniejszymi badaniami z naszego laboratorium wykazującymi, że stosunek utlenionego fosfolipidu: apo B-100 (z utlenionym LDL mierzonym za pomocą przeciwciała E06) wzrasta gwałtownie po ostrych zdarzeniach wieńcowych5 i bezpośrednio po przezskórnej interwencji wieńcowej6 – sytuacje, w których można postulować uwalnianie utlenionych fosfolipidów (lub utlenionego LDL lub obu) ze ściany naczynia.
Potencjalna zależność patofizjologiczna między poziomami utlenionych fosfolipidów i Lp (a) lipoproteinem jest silnie potwierdzona w tym badaniu i danymi z wcześniejszych badań z naszego laboratorium pokazującymi, że utlenione fosfolipidy są fizycznie związane z lipoproteiną Lp (a) 5-7 związaną z resztami lizyny na wyizolowane fragmenty kringle V apolipoproteiny (a) 9, a także w fazie lipidowej Lp (a) lipoproteiny (dane niepublikowane)
[podobne: rzadkie choroby genetyczne, kliniki medycyny estetycznej warszawa, badania okresowe w godzinach pracy ]
[podobne: rezonans szczecin, dział lecznictwa uzdrowiskowego, badania okresowe w godzinach pracy ]

0 thoughts on “Utlenione fosfolipidy, Lp (a) Lipoproteiny i choroba tętnic wieńcowych ad 7”