Utlenione fosfolipidy, Lp (a) Lipoproteiny i choroba tętnic wieńcowych

Lp (a) lipoproteina wiąże prozapalne utlenione fosfolipidy. Zbadaliśmy, czy poziomy utlenionej lipoproteiny o niskiej gęstości (LDL) mierzone za pomocą przeciwciała monoklonalnego E06 odzwierciedlają obecność i zakres obturacyjnej choroby wieńcowej, zdefiniowanej jako zwężenie o więcej niż 50 procent średnicy światła. Metody
Poziom utlenionej LDL i Lp (a) lipoproteiny mierzono łącznie u 504 pacjentów bezpośrednio przed koronarografią. Poziomy utlenionego LDL podano jako zawartość utlenionego fosfolipidu na cząsteczkę apolipoproteiny B-100 (stosunek utlenionego fosfolipidu: apo B-100).
Wyniki
Pomiary poziomu utlenionego fosfolipidu: apo B-100 i Lp (a) poziomów lipoprotein były skośne w kierunku niższych wartości, a wartości stosunku utlenionego fosfolipidu: apo B-100 silnie korelowały z wartościami dla lipoprotein Lp (a) (r = 0,83, P <0,001). W całej kohorcie, stosunek utlenionego fosfolipidu: apo B-100 i Lp (a) w lipoproteinach wykazywał silne i stopniowe powiązanie z obecnością i stopniem choroby wieńcowej (tj. Liczba naczyń ze zwężeniem większym niż 50 procent średnicy światła) (P <0,001). Wśród pacjentów w wieku 60 lat lub młodszych osoby z najwyższych kwartyli dla poziomu utlenionego fosfolipidu: apo B-100 i Lp (a) poziomu lipoprotein miały iloraz szans dla choroby wieńcowej wynoszący 3,12 (p <0,001) i 3,64 (p <0,05). 0,001), odpowiednio w porównaniu z pacjentami w najniższym kwartylu. Połączony efekt hipercholesterolemii i najwyższych kwartyli poziomu utlenionego fosfolipidu: apo B-100 (iloraz szans, 16,8, P <0,001) i Lp (a) poziomów lipoprotein (iloraz szans, 14,2, P <0,001) znacząco wzrósł prawdopodobieństwo choroby niedokrwiennej serca u pacjentów w wieku 60 lat lub młodszych. W całej badanej grupie związek utlenionego fosfolipidu: apo B-100 z obturacyjną chorobą wieńcową był niezależny od wszystkich pomiarów klinicznych i lipidowych z wyjątkiem jednej, Lp (a) lipoproteiny. Jednak wśród pacjentów w wieku 60 lat lub młodszych, utleniony stosunek fosfolipid: apo B-100 pozostawał niezależnym czynnikiem prognostycznym choroby wieńcowej.
Wnioski
Krążące poziomy utlenionego LDL są silnie związane z udokumentowaną angiograficznie chorobą wieńcową, szczególnie u pacjentów w wieku 60 lat lub młodszych. Te dane sugerują, że aterogenność lipoprotein Lp (a) może pośredniczyć częściowo w związanym prozapalnym utlenionym fosfolipidzie.
Wprowadzenie
Ludzka miażdżyca tętnic wieńcowych jest przewlekłą chorobą zapalną, która nakłada się na tle zaburzeń lipidowych. Prozapalna utleniona lipoproteina o małej gęstości (LDL) może stanowić jednoczący związek między akumulacją lipidów a stanem zapalnym w ścianie naczynia. U ludzi utlenione LDL w osoczu i zmianach miażdżycowych są silnie związane z chorobą wieńcową, ostrymi zespołami wieńcowymi i wrażliwymi blaszkami.1-7
Lp (a) lipoproteina jest lipoproteiną o nieznanej funkcji fizjologicznej, która składa się z apolipoproteiny B-100 (apo B-100), do której wiąże się kowalencyjnie apolipoproteina (a). Zwiększone poziomy lipoprotein Lp (a) w osoczu są niezależnymi wskaźnikami obecności udokumentowanej angiograficznie i klinicznie choroby tętnic wieńcowych, szczególnie u pacjentów z hipercholesterolemią.8 Jednak mechanizmy leżące u podstaw których lipoproteina Lp (a) przyczynia się do patogenezy miażdżycy są niezbyt dobrze rozumiane
[przypisy: korekta oczu cena, badania okresowe w godzinach pracy, rezonans magnetyczny wrocław cena ]