U niemowląt i dorosłych zgłaszano uszkodzenie wątroby w pierwotnym zakażeniu ludzkim wirusem herpeswirusa-6. Wszyscy pacjenci mieli łagodny, samoograniczający się przebieg, z wyjątkiem jednego niemowlęcia z śmiertelnym zapaleniem wątroby o piorunującym zapaleniu wątroby.1 Opisujemy tutaj dorosłego z piorunującym zapaleniem wątroby z limfadenopatią i znamienną atypową limfocytozą prawdopodobnie spowodowaną przez zakażenie herpeswirusa-6.
Rycina 1. Rycina 1. Wyniki kliniczne i laboratoryjne u dorosłych z zapalnym zapaleniem wątroby i wirusem Herpes-6 (HHV-6) w październiku i listopadzie 1989 r. AlAT oznacza aminotransferazę alaninową (puste kółka) i aminotransferazę asparaginianową AST (kółka pełne).
29-letni mężczyzna został przyjęty do naszego szpitala 17 października 1989 roku z gorączką, żółtaczką, wysypką skórną i powiększeniem węzłów chłonnych, które rozwinęły się 10 dni wcześniej. Stężenie bilirubiny (2,4 mg na decylitr), aktywność aminotransferazy i czas protrombinowy (18 procent) potwierdziły udział wątroby. Podczas przyjęcia do szpitala obserwowano również powiększenie węzłów chłonnych z leukocytozą (33 100 na mikrolitr) i atypową limfocytozą T (67 procent). Po przyjęciu funkcja wątroby pacjenta pogorszyła się, a poziom amoniaku we krwi osiągnął poziom 152 .g na decylitr. Powstała ospałość i drżenie, a następnie śpiączka II stadium, prawdopodobnie z powodu encefalopatii wątrobowej (ryc. 1). Po pełnym leczeniu wspomagającym i wymianie osocza pacjent szybko odzyskał zdrowie.
Herpeswirus 6 został wyizolowany z komórek jednojądrzastych krwi obwodowej przy przyjęciu, a jego obecność została potwierdzona przez specyficzne zmiany morfologiczne hodowanych komórek, specyficzne wybarwianie immunofluorescencyjne i mikroskopię elektronową.6 Testy neutralizacji wykazały, że miana wirusa opryszczki-6 wzrosły z 16 przy przyjęciu do ponad 512 w dniu 3 listopada, a produkcja przeciwciała IgM została potwierdzona przez nowo opracowany test neutralizacji IgM. Nie było dowodów na niedawne zakażenie innymi ludzkimi herpeswirusami, w tym wirusem Epsteina-Barr i wirusem cytomegalii, lub z zapaleniem wątroby typu A, B lub C. Wyniki te silnie sugerują, że pierwotne zakażenie wirusem herpeswirusa 6 powodowało w tym przypadku piorunujące zapalenie wątroby. Konieczne jest dalsze badanie udziału wątroby herpeswirusa 6.
Ryo Sobue, MD
Hitoshi Miyazaki, MD
Masataka Okamoto, MD
Masami Hirano, MD
Tetsushi Yoshikawa, MD
Sadao Suga, MD
Yoshizo Asano, MD
Fujita Health University School of Medicine, Toyoake, Aichi 470-11, Japonia
6 Referencje1. Asano Y, Yoshikawa T, Suga S, Yazaki T. Kondo K, Yamanishi K. Śmiertelne piorunujące zapalenie wątroby u niemowlęcia z infekcją ludzkim wirusem herpeswirusa-6. Lancet 1990; 335: 862-3.
Crossref Web of Science MedlineGoogle Scholar
2. Tajiri H, Nose O, Baba K, Okada S.. Infekcja ludzkim wirusem herpeswirusa-6 z uszkodzeniem wątroby w noworodkowym zapaleniu wątroby. Lancet 1990; 335: 863.
Crossref Web of Science MedlineGoogle Scholar
3. Kirchesch H. Mertens T, Burkhardt U, Kruppenbacher JP, Höffken A, Eggers HJ. . Serokonwersja przeciwko ludzkiemu herpeswirusowi-6 (i innym wirusom opryszczki) oraz choroba kliniczna. Lancet 1988; 2: 273-4.
Crossref Web of Science MedlineGoogle Scholar
4. Niederman JC, Liu CR, Kaplan MH, Brown NA . Kliniczne i serologiczne cechy zakażenia ludzkim wirusem herpeswirusa-6 u trzech osób dorosłych. Lancet 1988; 2: 817-9.
Crossref Web of Science MedlineGoogle Scholar
5. Dubedat S, Kappagoda N.. Wirusowe zapalenie wątroby wywołane ludzkim herpeswirusem-6. Lancet 1989; 2: 1463-4.
Crossref Web of Science MedlineGoogle Scholar
6. Asano Y, Yoshikawa T, Suga S. i in. . Reakcja na wiremię i neutralizację przeciwciał u niemowląt z podtypem exanthem. J Pediatr 1989; 114: 535-9.
(38)
[więcej w: poradnia małżeńska kraków, nfz olsztyn sanatoria lista oczekujących, rezonans szczecin ]

0 thoughts on “Zapalenie wątroby typu Fulminant w pierwotnym zakażeniu ludzkim wirusem opryszczki-6”